This website uses cookies. Read about how we use cookies. OK

most recent model run

                               
New     Cluster GFS ENS

archiwum - BRAMS - ciśnienie P

czas podstawowy
dzień miesiąc rok
podstawa
so. 03.12 18 GMT
  • drukuj
  • Info
powiększ

ciśnienie BRAMS Model

Model:

BRAMS(Brazilian developments on the Regional Atmospheric Modelling System)

Zaktualizowano:
4 times per day, from 08:00, 14:00, 20:00, and 00:00 UTC
Czas uniwersalny:
12:00 UTC = 14:00 CEST
Rozdzielczość:
0.5° x 0.5°
parametr:
Sea Level Pressure in hPa
Opis:
The surface chart (also known as surface synoptic chart) presents the distribution of the atmospheric pressure observed at any given station on the earth's surface reduced to sea level. You can read the positions of the controlling weather features (highs, lows, ridges or troughs) from the distribution of the isobars (lines of equal sea level pressure). The isobars define the pressure field. The pressure field is the dominating player in the weather system. Additionally, this map helps you to identify synoptic-scale waves and gives you a first estimate on meso-scale fronts.
BRAMS:
BRAMS
The BRAMS Brazilian developments on the Regional Atmospheric Modelling System is a project originaly developed by ATMET, IME/USP, IAG/USP and CPTEC/INPE, funded by FINEP (Brazilian Funding Agency), aimed to produce a new version of RAMS tailored to the tropics. The main objective is to provide a single model to Brazilian Regional Weather Centers. The BRAMS/RAMS model is a multipurpose, numerical prediction model designed to simulate atmospheric circulations spanning in scale from hemispheric scales down to large eddy simulations (LES) of the planetary boundary layer. After the version 4.2 the code is developed only by CPTEC/INPE team developers. The BRAMS uses the Cathedral model, but code developed between releases is restricted to an exclusive group of software developers. The software is under CC-GNU GPL license and some parts of code may receives other restricted licenses. The BRAMS incorporate a tracer transport model and chemical model (CCATT) and becomes a unified version, BRAMS 5.x.
NWP:
Numeryczna prognoza pogody - ocena stanu atmosfery w przyszłości na podstawie znajomości warunków początkowych oraz sił działających na powietrze. Numeryczna prognoza oparta jest na rozwiązaniu równań ruchu powietrza za pomocą ich dyskretyzacji i wykorzystaniu do obliczeń maszyn matematycznych.
Początkowy stan atmosfery wyznacza się na podstawie jednoczesnych pomiarów na całym globie ziemskim. Równania ruchu cząstek powietrza wprowadza się zakładając, że powietrze jest cieczą. Równań tych nie można rozwiązać w prosty sposób. Kluczowym uproszczeniem, wymagającym jednak zastosowania komputerów, jest założenie, że atmosferę można w przybliżeniu opisać jako wiele dyskretnych elementów na które oddziaływają rozmaite procesy fizyczne. Komputery wykorzystywane są do obliczeń zmian w czasie temperatury, ciśnienia, wilgotności, prędkości przepływu, i innych wielkości opisujących element powietrza. Zmiany tych własności fizycznych powodowane są przez rozmaitego rodzaju procesy, takie jak wymiana ciepła i masy, opad deszczu, ruch nad górami, tarcie powietrza, konwekcję, wpływ promieniowania słonecznego, oraz wpływ oddziaływania z innymi cząstkami powietrza. Komputerowe obliczenia dla wszystkich elementów atmosfery dają stan atmosfery w przyszłości czyli prognozę pogody.
W dyskretyzacji równań ruchu powietrza wykorzystuje się metody numeryczne równań różniczkowych cząstkowych - stąd nazwa numeryczna prognoza pogody.

Zobacz Wikipedia, Numeryczna prognoza pogody, http://pl.wikipedia.org/wiki/Numeryczna_prognoza_pogody (dostęp lut. 9, 2010, 20:49 UTC).
ciśnienie BRAMS so. 03.12.2016 18 GMT
Mouseover effect
Times:   
 
 
available      
 
selected      
 
available (previous base)     
 
not available